Polska czcionka, czy angielski font?

Co rzeczywiście oznaczają słowa: czcionka, font i krój pisma.

Aneta Duk Znaki graficzne
Polska czcionka, czy angielski font?

Fonty i czcionki interesują mnie ponieważ są przedmiotem mojej pracy, a w kwestii tych dwóch jest sporo do wyjaśnienia. Pomimo, że słowo czcionka w świecie cyfrowym jest coraz częściej akceptowane, to jednak wkrada się sporo innych nieporozumień. Nie jestem ortodoksem, purystką językową, a co najważniejsze nie jestem językoznawcą, wychodzę jednak z założenia, że język służy do komunikacji więc dotyczy nas wszystkich. Jeżeli o dobrej komunikacji mowa, to nikt nie zaprzeczy, że tym lepiej się komunikujemy, im częściej obracamy tymi samymi definicjami poszczególnych słów i pojęć. Niniejszy tekst jest moją notatką z poszukiwań odpowiedzi na pytanie czy słowo czcionka wykorzystywane w świecie cyfrowym było kiedykolwiek błędem językowym lub rzeczowym. Czy pochodzenie polskiej czcionki tak bardzo różni się od angielskiego font, że aż musieliśmy sobie to słowo zapożyczyć. Co rzeczywiście oznaczają słowa: czcionka, font i krój pisma.

AD 015: Korekty w projektach graficznych

Jak zgłaszać korekty, aby uniknąć efektu frankensteina

Aneta Duk adpodcast_e15.mp3
AD 015: Korekty w projektach graficznych

Jaka jest granica pomiędzy zgłaszaniem uwag, a przejmowaniem roli projektanta? Skutkiem projektowania za grafika, zwłaszcza jak to robi jednocześnie kilka osób z firmy może być efekt frankensteina. Aby do tego nie dopuścić mam dla Ciebie kilka wskazówek.

AD 014: Dosyłanie projektów graficznych i pliki otwarte

Ile razy, projektant ma obowiązek dosyłać projekt? Czy może zarządać wynagrodzenia za przesłanie wykonanego projektu? Czy zawsze należą Ci się pliki otwarte do zamawianego projektu? Odpowiedzi na te wszystkie pytania. Znajdziesz oczywiście w tym odcinku.

Aneta Duk adpodcast_e14.mp3
AD 014: Dosyłanie projektów graficznych i pliki otwarte

Komputer Twojego grafika to nie jest najbezpieczniejsze i darmowe miejsce do przechowywania Twoich projektów. O ile projektant nie świadczy konkretnie usługi backupu (kopii zapasowej) plików. Nie masz tego na umowie. To może się okazać, że gdy zechcesz wykonać dodruk poprzedniego projektu, będzie trzeba zapłacić (to w najlepszym wypadku) lub zamówić projekt od nowa. Ponieważ wykonawca może nie przechowywać archiwalnych projektów.

AD 013: Negocjacje cen z grafikiem

Jak powstaje cena do negocjacji? Kiedy (nie) negocjować usługi dedykowane? Dlaczego cena, która nie jest do negocjacji może być korzystniejsza? Jakie argumenty nie sprzyjają negocjacjom (z projektantem graficznym)? Dlaczego negocjacje w usługach to nie to samo co negocjacje w skalowalnych biznesach? Dlaczego w przypadku dzieł z prawami autorskimi konieczne są umowy? Dlaczego gdy nie ma umowy, projektant może odmówić przesłania projektu przed uregulowaniem faktury?

Aneta Duk adpodcast_e13.mp3
AD 013: Negocjacje cen z grafikiem

Kontynuacja dziesięciu spornych tematów na linii grafik - klient. W trzynastym odcinku opowiadam o negocjowaniu cen. Negocjowanie jest bardzo modną praktyką biznesową. Nie przypomina już krakowskiego targu. Kawka, herbatka, przyjemne miejsce i negocjujemy. Nie łudźmy się jednak. Każda cena podlegająca negocjacjom jest do niej specjalnie przygotowana. Czy zatem ceny, które nie są do negocjacji są cenami mniej atrakcyjnymi niż te, które można negocjować? A może jest na odwrót? Jak znaleźć punkt odniesienia gdy negocjujemy usługi nie wymierne, których nie da się wrzucić w porównywarkę cen lub ciężko ustalić ich wartość rynkową? Jakich argumentów nie używać w przypadku negocjacji cen z projektantem graficznym? Z tymi pytaniami zmierzam się w tym odcinku.

AD 012: Co należy dostarczyć grafikowi, aby mógł wykonać projekt dedykowany

Dlaczego, przed wykonaniem projektu graficznego musisz dostarczyć treść? Dlaczego gdy zlecasz projekt dedykowany przed stworzeniem treści, możesz być stratny finansowo? Dlaczego projektanci decydują się na wykonanie projektów zanim otrzymają wszystkie potrzebne materiały?

Aneta Duk adpodcast_e12.mp3
AD 012: Co należy dostarczyć grafikowi, aby mógł wykonać projekt dedykowany

Pewnie wiesz, że kura była pierwsza niż jajko? W końcu kura została stworzona (wiadomka :D). A potem zniosła jajko. Dlatego Ty musisz najpierw stworzyć treści, przekaz marketingowy, a potem grafik może to ubrać w formę wizualną. Czyli wykonać projekt dedykowany. A dlaczego tak? I jakie są konsekwencje nie zachowania tej kolejności? Opowiadam w tym odcinku.