ZNAKI GRAFICZNE
blog

Strona korzysta z plików cookies. Więcej informacji  tutaj

PGD Talks niskobudżetowa konferencja na najwyższym poziomie

Jest to pierwsza konferencja, która faktycznie odpowiedziała na mnóstwo pytań i w pewnych aspektach przeniosła mnie kilka poziomów wyżej. Oszczędziła mnóstwa prób, błędów. Zaoszczędziła czas i pieniądze.

Aneta Duk Poza tematem
PGD Talks niskobudżetowa konferencja na najwyższym poziomie

Na wielu konferencjach prelekcje są poświęcone tematom, o których przeczytamy w Internecie, książce, wysłuchamy na YT czy w płatnym kursie VIDEO. Wymaga to czasem trochę więcej wysiłku, ale da się te informacje pozyskać. Towarzyszy mi takie odczucie, że to co najcenniejsze na konferencjach to nie same wystąpienia, a rozmowy kuluarowe. Networking jednak, moim zdaniem dosyć mocno kuleje w naszej kulturze. Nie jest też łatwy dla introwertyków. Czego sama jestem przykładem. Choć same wystąpienia oczywiście bywają bardzo ciekawe i można z nich wiele wynieść, to jednak znacząco nie wpłynęły nigdy na moją działalność. Zawsze pozostawał niedosyt i mnóstwo pytań w głowie. Nigdy nie miałam takiego poczucia “eureka” - to teraz już wiem. Aż do czasu PGD Talks. 

Co wyróżnia PGD Talks na tle innych konferencji

Konferencja kosztowała we wczesnej fazie sprzedaży biletów 75 zł. Bilet na trzecią edycję można już kupić i kosztuje on w tym momencie 65 zł więc cena jest naprawdę niska. I to jest pierwszy wyróżnik. Całość odbyła się w kameralnym kinie studyjnym “Elektronik” w Warszawie. Na miejscu nie było wypasionych prezentów, przekąsek. Było skromnie, ale profesjonalnie. Dostaliśmy opaski i program wydrukowany na kartce formatu A6. Na dłuższej przerwie była dostępna darmowa kawa.

Podpunkt Emilka Bojańczyk i Magdalena DobrukFot.1. Od lewej: Magdalena Dobruk, Emilka Bojańczyk (Podpunkt/SuperSkrypt), Rene Wawrzkiewicz.

Forma prezentacji

Prelegenci standardowo mieli przygotowane prezentacje. Cała reszta wyglądała już niestandardowo. To nie było show. To był wywiad/rozmowa. Całą konferencję prowadził Rene Wawrzkiewicz. Na scenie znajdował się stolik i krzesła. Prowadzący siadał wraz z prelegentami i nie pozwał prześlizgnąć się pomiędzy slajdami. Egzekwował odpowiedzi na kluczowe pytania. Zatrzymywał prezentację i dopytywał o każdy szczegół, prosił żeby się cofnąć - wyjaśnić. W zasadzie to dzięki formie rozmowy i determinacji Rene ta konferencja okazała się tak wartościowa. Wszystko czego możesz się dowiedzieć ewentualnie w kuluarach, (jeżeli masz na tyle tupetu żeby zapytać) tutaj było powiedziane na scenie. Po zakończonym wystąpieniu był czas na pytania z publiczności. Forma, temat prezentacji oraz bezpośredniość prowadzącego otwierała też publiczność na bardziej odważne tematy. Nie było tabu. Rene Wawrzkiewicz ewidentnie postawił sobie za cel, aby na tej konferencji zostało powiedziane to co zazwyczaj jest przemilczane.

Patryk Hardziej, Rene WawrzkiewiczFot.2. Od lewej: Patryk Hardziej (Hardziej Studio), Rene Wawrzkiewicz.

Czego dowiedziałam się na PGD Talks #02

Szanuje to co zrobili prelegenci i choć nikt nas nie zobowiązywał do poufności, nie będę tutaj sypała zdjęciami slajdów i bez wątpienia poufnymi danymi, którymi dzieliły się z nami studia graficzne, agencje i projektanci. Poniżej znajdziecie natomiast listę pytań na jakie uzyskałam odpowiedzi. Myślę, że te zagadnienia dają w pełni obraz zawartości merytorycznej konferencji.

  1. Jak wyceniany jest dzień pracy projektanta w studiu czy agencji (dobrym studiu, dobrej agencji) i dlaczego tak drogo?
  2. Jakie są koszty związane z pracą projektanta?
  3. Jakie koszty ponosi studio lub agencja, żeby utrzymać się na rynku?
  4. Ile kosztuje “prosta ulotka”?
  5. Czy istnieje proste logo?
  6. Jakie jest minimalne, opłacalne zamówienie w przypadku usług dedykowanych?
  7. Czy warto brać udział w przetargach i kiedy?
  8. Jakie przetargi są warte uwagi?
  9. Czy warto brać udział w konkursach, kiedy i jakich?
  10. Jakie są wynagrodzenia za konkursy?
  11. Czy warto brać udział w przeróżnych “Awards” czyli zdobywaniu nagród, ile to kosztuje, jakim projektem można wygrać.
  12. Czy zdobywanie nagród  pomaga w dalszej pracy?
  13. Ile kosztuje zaprojektowanie logo z księgą znaku?
  14. Ile kosztuje identyfikacja wizualna?
  15. Ile kosztuje narysowanie ilustracji na plakat lub okładkę?
  16. Ile można zarobić na "printach" własnych plakatów?
  17. Ile kosztuje skład książki, albumy, naukowe, beletrystyka?
  18. Ile można zarobić na projektowaniu okładek do książek i jakie wiążą się z tym zagrożenia?
  19. Ile czasu trwa skład książki?
  20. O niszach i szufladkowaniu projektantów.
  21. Jak przeliczane są ceny dla zagranicznych klientów: euro, dolary, funty?
  22. Czy cena zależy od wielkości firmy?
  23. Czy dobrzy, uznani projektanci projektują za darmo? 
  24. Dlaczego praca koncepcyjna jest droższa?
  25. Jak dobre studia graficzne poszukują projektantów?
  26. Jakie elementy są istotne w rekrutacji?
  27. Jakie są etapy rekrutacji projektantów?
  28. O Netflixie i jego udziale w procesie rekrutacyjnym.
  29. Oferty pracy ze sceny, bezpośrednio z ust osób rekrutujących.
  30. Jak zarabiać na projektowaniu krojów pism, ile i kiedy da się zarobić?
  31. Gdzie i jak sprzedawać kroje pism?
  32. Ile kosztują dedykowane kroje pism?
  33. Ile czasu trwa zaprojektowanie kroju pisma?
  34. Jakie są programy do projektowania krojów pism?
  35. Jak wyglądają licencje i kupowanie krojów pism?
  36. Jak pozyskuje się klientów? Kanały dotarcia, ilość pracy, trudy i znoje.
  37. Jak pozyskuje się klientów zagranicznych?
  38. Jak widzą nas (projektantów z Polski) za granicą?
  39. Jak klienci reagują na wypasione projekty, które zbierają ochy i achy innych projektantów np. na Behance?
  40. Czy jeżeli klient odrzuca projekt tzn., że to jest słaby projekt? Piękna historia o drugim życiu projektu od studia TOFU.

I wiele więcej, część rzeczy nie zdążyłam zapisać. Dla mnie 95% zdań wypowiedzianych na tej konferencji były na wagę złota. Nawet jeżeli temat był mi znany to wiem jak duża dezinformacja panuje na rynku i uważam to za bardzo potrzebne.  

Adam Twardoch FontLabFot.3. Od lewej: Adam Twardoch (FontLab), Rene Wawrzkiewicz.

Dlaczego warto mówić o pieniądzach

O pieniądzach, pracy, pozyskiwaniu klienta i dlaczego to może uzdrowić trochę sytuację na rynku projektowania graficznego i działań kreatywnych?

W branży kreatywnej działam wiele lat, od jakiegoś roku zmierzam do realizacji konkretnych celów i specjalizacji. Oba te doświadczenia pozwalają mi wysnuć jeden podstawowy wniosek. To nie jest branża, w której świetnie robi się pieniądze. Większość projektantów tak naprawdę dryfuje, starając się utrzymać na powierzchni. Stawki, do których nieświadomi początkujący przyzwyczajają rynek są na tyle niskie, że wypłata na koniec miesiąca wypada blado w porównaniu do tej oferowanej przez znany supermarket.

Przez niewiedzę szerzą się wyobrażenia, że trzeba się po prostu jakoś wślizgnąć. Myślenie w stylu: "Grafika to świetna fucha i jeżeli wykonam X projektów za darmo, albo za stawki głodowe to później będzie już tylko lepiej." jest na porządku dziennym. Takie postrzeganie branży tylko pogarsza i tak niełatwą sytuację projektantów, którzy działają trochę dłużej. Którzy zapłacili już swój pierwszy ZUS, czynsz, podatki, płacą za oprogramowanie i muszą sami zapłacić za mieszkanie. Ci zaczęli trochę liczyć w Excelu i wiedzą, że nawet 1000 zł za tydzień pracy, to się nie spina na koniec miesiąca. 

Fot.4. Lista nagród zdobytych przez studio TOFU. Reprezentantami TOFU byli: Daniel Naborowski i Adam Chyliński. Niestety nie zrobiłam im zdjęcia, chyba z wrażenia ☺. Genialna prezentacja i mnóstwo informacji.

Praca za darmo i pół-darmo

Postanowiłam zaprezentować w tym artykule odpowiedź na jedno zagadnienie. Jest to coś co chodzi mi po głowie od dawna i na konferencji moje wnioski się potwierdziły. Czy uznani projektanci pracują za darmo, co sądzą o darmowej pracy, czy na początku pracowali za darmo?

Każdy projektant pracuje za darmo. Ale nie w przypadku komercyjnego zlecenia. Są dwa przypadki gdy praca za darmo jest uzasadniona:

  1. Dla organizacji non profit, na cele charytatywne. Jak każda firma. Projektant też może być sponsorem i może w ramach sponsoringu przekazać np. swój projekt. Z mojej strony taka uwaga. Zadbałabym o przekazanie na papierze z dokładnie wskazaną wartością darowizny.
  2. Dla siebie. Warto robić własne projekty. I to właśnie własne projekty, realizacja swoich pomysłów, idei to są najlepsze prace do pierwszego portfolio.

Działanie dla klienta komercyjnego, na zlecenie, za darmo lub za symboliczną opłatę jest całkowicie pozbawione sensu. Nie jest sposobem na pozyskanie, dobrze płatnych zleceń. 

Fot.5: Od lewej: Filip Zdrodowski SuperSuper, Rene Wawrzkiewicz

Pierwszego portfolio nie buduje się zleceniami za darmo

I na koniec taki prezencik, po resztę musisz pojechać na 3 edycję konferencji ☺.
Sposoby na pierwsze zlecenia wyniesione z prelekcji:

  1. Wygrana w konkursie na znak graficzny dla instytucji (małe pieniądze, ale fajny prestiżowy projekt).
  2. Wykonywanie własnych projektów, na własne zlecenie. 
  3. Marketing, standardowe silne działania marketingowe.
  4. Znalezienie pewnej niszy do zagospodarowania.
  5. Tworzenie własnych projektów i wystawianie na sprzedaż na licencji np. w przypadku krojów pism: MyFonts.
  6. Udostępnianie projektów na otwartej licencji. Jest to praca za darmo, ale można pozyskać fundatorów otwartych projektów. Jest to też działanie wizerunkowe i promocyjne. Wartość promocyjna może znacznie przekroczyć wartość wynagrodzenia finansowego w przypadku działania na zlecenie. Jest to całkowicie inna rzecz niż praca za darmo na zlecenie. Tutaj prawa autorskie, w tym autorskie prawa majątkowe cały czas zostają z autorem.

Fot.6: Od lewej: Kuba Sowiński, Rene Wawrzkiewicz

After Talks

Na koniec konferencji było zorganizowane spotkanie networkingowe. Czyli PGD After Talks, które zaczynało się o 20:30. Niestety nie miałam okazji w nim uczestniczyć.

Podsumowanie

Dla mnie najważniejsze wydarzenie branżowe w roku. Warte dużych pieniędzy. Ale rozumiem ideę dostępności dla początkujących projektantów. I widzę w tym wiele potencjalnego dobra dla całego rynku projektowania graficznego. To były prawdziwe rozmowy branżowe z nastawieniem na wzajemną pomoc. Konferencja PGD Talks #02 z jednej strony zlikwidowała mnóstwo znaków zapytania w mojej głowie z drugiej strony potwierdziła własne wnioski.

Przydatne linki

  1. Strona konferencji PGD Talks. http://talks.polishgraphicdesign.com
  2. Strona konferencji PGD Talks. https://www.polishgraphicdesign.com 
  3. Studio Podpunkt http://www.podpunkt.pl/
  4. Hardziej Studio http://www.hardziej.com/
  5. FontLab https://www.fontlab.com/about/
  6. Kuba Sowiński portfolio http://www.behance.net/kubasowinski
  7. Studio Tofu https://www.behance.net/tofustudio
  8. SuperSuper http://www.supersuper.pl/